środa, 27 maja 2015

Składniki istotne dla działania tarczycy.

Cześć !

Wpis powstał dzięki uprzejmości mojego znajomego, który jest dietykiem klinicznym. 
Otrzymałam od niego w pigułce informacje, którymi pragnę się podzielić.
Mam nadzieję, że post będzie dla was przydatny, miłej lektury.

Zanim jednak przejdę do głównego tematu wpisu, pozwolę sobie przytoczyć podstawowe informacje o TARCZYCY

Tarczyca to niezbędny do życia narząd położony w okolicy szyi. Zazwyczaj składa się z dwóch płatów i łączącej ich cieśni, rzadziej mamy do czynienia z różnymi anomaliami rozwojowymi. Z tego, co dzisiaj wiemy o tarczycy - służy do produkcji tyroksyny (T4) i trójjodotyroniny (T3)– niezbędnych do życia substancji – hormonów tarczycy, które drogą krwi dostają się do całego organizmu i są wykorzystywane niemal przez każdą komórkę. Uważa się, że działającym hormonem jest trójjodotyronina, a tyroksyna służy tylko jako surowiec do przemiany w trójjodotyroninę. Trójjodotyronina pisząc w dużym uproszczeniu jest hormonem nasilającym metabolizm (aktywność życiową). Rola trzeciego hormonu wydzielanego przez tarczycę - kalcytoniny - w układzie hormonalnym jest marginalna. 



Składniki istotne dla działania tarczycy:

JOD

- CZEMU?

- Ma znaczenie przy syntezie hormonów tarczycy, dla zachowania jej prawidłowych
czynności i budowy.


- GDZIE MOŻNA ZNALEŹC?

- Nad morzem można się nawdychać po sztormie.
- Małże, krewetki, ostrygi, halibut, łosoś, algi morskie, sardynki i generalnie ryby
morskie, wołowina, wątróbka, jagnięcina, wieprzowina, sałata, szpinak, jaja.
 

ŻELAZO
 

- CZEMU?
- Wchodzi w skład tarczycowej peroksydazy jodującej, kluczowego enzymu
w syntezie hormonów tarczycy.
 

- GDZIE MOŻNA ZNALEŹĆ?
- Wątroba wieprzowa, kakao naturalne, kaszanka, orzechy pistacjowe, natka
pietruszki, migdały, kasza gryczana, szpinak.


- WAŻNE!

- Produkty bogate w żelazo łączymy z produktami bogatymi w witaminę C, ponieważ
ułatwia wchłanianie żelaza (porzeczki, papryka czerwona, szpinak, truskawki,
poziomki, kiwi, cytryna, pomarańcza).
 

 SELEN
 

- CZEMU?
- Bierze udział w przemianach hormonów tarczycy z T3 do T4.
 

- GDZIE?
- Ryby morskie, wątróbka wieprzowa , pieczywo pełnoziarniste, ryż brązowy, jaja,
pestki dyni, orzechy brazylijskie.


CYNK
 

- CZEMU? 
- Wpływa na tyreoliberynę – hormon pobudzający przysadkę mózgową, która
wytwarza tyreotropinę, która z kolei wpływa na produkcję hormonów tarczycy.
 

- GDZIE?
- Mięso, kasza gryczana, sery podpuszczkowe, produkty zbożowe z pełnego
przemiału.
 

MANGAN
 

- CZEMU?
- Wpływa na funkcjonowanie samego gruczołu tarczowego.  


- GDZIE?
 - Pełnoziarniste produkty zbożowe, zielone warzywa, groszek, buraki, fasola,
szpinak, rodzynki, jagody, otręby pszenne, ananas.
 

WITAMINY A, D, E
 

- CZEMU?
- Modelują działanie tarczycy.  

- GDZIE?
- Wit. A: tran, masło, jaja, mleko, wątróbka, marchew, warzywa liściaste, pomidory.
- Wit. D: tłuste ryby (węgorz, śledź, makrela), tran, żółtko jaja, wątróbka, masło, ser
   żółty.
- Wit. E: olej słonecznikowy, margaryny.
 

NA CO BARDZO UWAŻAĆ?
 

- Na goitrogeny, czyli składniki sprzyjające tworzeniu się wola, zaburzające jodochwytność tarczycy i produkcję hormonu (szalenie ważne przy niedoczynności).

- Gdzie występują goitrogeny? SOJA (!!), warzywa kapustne (kapusta, brukselka, kalafior itd.), orzeszki ziemne i orzechy włoskie, maniok, słodka kukurydza, proso, jarmuż, rzepa, brukiew.



Spis składników istotnych dla działania tarczycy 
 autorstwa Sławomir Kula, dietetyk kliniczny.


4 komentarze:

  1. Ciekawy tekst, byłam przekonana, że o tarczycy wiem już wszystko, ale zaskoczyłaś mnie kapustą o niej nawet nie wspominają lekarze.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za cenne informacje. Bardzo się przydadzą.

    OdpowiedzUsuń
  3. Cenne informacje tym bardziej, że tak wiele osób dotyka problem tarczycy, np. moją babcię, mamę i mniemam, że mnie w przyszłości też;>
    Żelazo jest niby też w żółtkach choć osobiście objadając się jajami stan żelaza mi się nie poprawiał.

    OdpowiedzUsuń
  4. Obecnie problem z tarczycą staje się coraz bardziej powszechny, więc zapewne wynika z wyjałowienia diety. A że tarczyca produkuje hormon, to zmiany w organizmie są widoczne od razu. Dzięki za informacje :)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za odwiedziny i komentarze :)